dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksocial
doi
DK Debat
Flere migrantelever kan blive sosu med målrettet sprogstøtte
Ifølge den nye Vive-rapport er sproghjælp og en individuelt tilpasset oplæring en del af løsningen, hvis flere elever med migrantbaggrund skal færdiggøre en social- og sundhedsuddannelse. (Arkivfoto)
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Ny forskningsrapport:
Flere migrantelever kan blive sosu med målrettet sprogstøtte

Vive kommer med ni anbefalinger og en ny app, der skal støtte sosu-elever med migrantbaggrund.

En ny rapport fra Aarhus Universitet, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (Vive) og Alexandra Instituttet peger på, at flere elever med migrantbaggrund kan gennemføre en social- og sundhedsuddannelse, hvis der tilbydes mere sproghjælp og individuelt tilpasset oplæring. Forskningsprojektet har blandt andet udviklet en sproghjælpsapp, SOSU Appen, som skal hjælpe eleverne med at forstå fagsprog og kommunikere med borgere og kolleger.

Projektet har resulteret i ni anbefalinger til skoler og kommuner, der kan forbedre elevernes uddannelsesforløb. Forskerne fremhæver vigtigheden af at anerkende ældre borgeres rolle i sproglæringen, da interaktionen med borgerne både styrker sproget og relationerne.

Ifølge forskerne er netop disse initiativer nødvendige, da en stor del af eleverne på social- og sundhedsuddannelserne er født uden for Danmark, og de ofte møder udfordringer med at kombinere faglig og sproglig indlæring.

Du kan læse de ni anbefalinger herunder: 

De ni anbefalinger

1. En bedre overlevering
Etabler en systematisk kommunikations- og vidensdeling mellem skolernes lærere og oplæringsvejledere forud for elevernes oplæring.
På den måde går vigtige oplysninger om den enkelte elev ikke tabt i perioden mellem skole- og oplæringsperioder.

2. En god modtagelse på oplæringsstedet
Sørg for en god modtagelse ved at udvise åbenhed og ved at imødekomme elevernes tvivl og usikkerheder. Medarbejderne bør tage sig tid til at forklare eleverne, hvorfor de udfører opgaverne, som de gør.

3. Støt sprogudvikling på skolen og i oplæringen
Lærere, ledere, oplæringsvejledere og medarbejdere bør have kendskab til sprogundervisning og vejledningsmetoder. De skal vide, hvordan de bedst kan støtte eleverne i at lære dansk hverdags- og fagsprog.

4. Faste og skræddersyede sprogtilbud i oplæringen
Tilbyd elever med sprogudfordringer fast sprogundervisning. Hjælp dem med at forstå og reflektere over aldring, arbejdsidentitet og professionel ældreomsorg. Undervisningen bør foregå i trygge rammer og individuelt eller i små grupper.

5. Anerkend borgernes rolle i elevernes sproglæring
Fremhæv de positive effekter af, at eleverne også lærer dansk ved at tale med borgere. Vær opmærksom på sproglæring, når der laves besøgsplaner, og forventningsafstem og italesæt over for kognitivt stærke borgere, at deres hjælp er nødvendig. Eleverne skal opfordres til at spørge borgerne om
hjælp, forklaringer og gentagelser.

6. Anerkend nonverbal kommunikation
Sæt fokus på og anerkend værdien af nonverbal kommunikation med borgere. Ledelsen og medarbejderne bør ankende betydningen af mimik og gestikulation som et udgangspunkt for mere sproglæring og et vigtigt understøttende kommunikativt redskab.

7. Mere tid og støtte til flersprogede elever på arbejdspladsen
Flersprogede elever har brug for mere tid til opgaver, oversættelse og forståelse. Anerkend elevernes behov, og tilbyd dem faglig sparring, rum for tvivlsspørgsmål og dedikeret taletid ved personalemøder.

8. Vis interesse for elevernes baggrund og situation
Klæd lærere, ledere, oplæringsvejledere og medarbejdere på til at hjælpe og støtte elever i svære situationer med eksempelvis usikre opholdstilladelser og krigstraumer. Vær nysgerrig på forskellige normer og traditioner for omsorg og pleje fra elevernes oprindelsesland, men vær tydelig om ufravigelige krav i den danske ældrepleje.

9. Mere praksisnær undervisning i dokumentation
Tilrettelæg undervisning og oplæring i dokumentation mere praksisnært, og brug konkrete eksempler. Inkludér og tilbyd eleverne løbende sparring til
formuleringer, der indeholder fagord og forkortelser. Undervisning i dokumentation bør foregå før, under og efter første oplæring og på tværs af skole og oplæringssted. 

Kilde: Vive.dk, Rekruttering og uddannelse af herboende migranter til ældreplejen: praksis, SOSU Appen og anbefalinger

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.